Podvrtnutie členka

Čo je podvrtnutie členka?

Podvrtnutie-distorzia členka je bolestivá situácia, kedy dochádza ku rotácii nohy a členka väčšinou dovnútra, pričom  môže dôjsť ku poškodeniu kĺbneho púzdra, väziva a chrupavky.

Aká je  príčina podvrtnutia?

Najčastejšou príčinou je dostupenie na nerovný podklad alebo na nohu spoluhráča. Ku poraneniam dochádza veľmi často pri športe, ale aj pri bežnej chôdzi. Preto je členkový kĺb najčastejšie poraneným kĺbom v ľudskom organizme.

Ktoré väzivá sa najčastejšie poškodzujú?

Najčastejšie sa poškodzujú vonkajšie väzivá členka - ide o predné talofibulárne ligamentum LTFA.Pri väčšej rotácii členka sa môžu poraniť aj zadné a vnútorné väzivá. Ide o vážnejší  a bolestivejší úraz  a liečenie trvá väčšinou dlhšie.

Aké sú príznaky podvrtnutia?

Opuch a podkožný krvný výron - hematóm
Bolesti na vonkajšej alebo vnútornej strane
Obmedzenie hybnosti členka - najmä rotácií

Aké sú stupne poranenia väziva?

I.stupeň /ľahký/- poškodenie jedného väziva - najčastejšie predného fibulotalárneho väzu /LFTA/
liečba trvá 7-10 dní a návrat do športu je po cca 2-3 týždňoch II.stupeň /stredne ťažký/ -poškodenie viarerých väzív /LFTA a LFCM/
liečba trvá cca 4-6 týždňov a návrat do plnej záťaže a športu trvá 2-3 mesiace III.stupeň/ťažký stupeň/-poškodenie vonkajších aj vnútorných stabilizačných väzív
ide o poranenie s liečbou cca 3-4 mesiacov a športovcov vyradí zo záťaže na cca 6 mesiacov

Aká je tradičná liečba?

Väčšinou sa podvrtnutie členka lieči konzervatívne. Len v niektorých prípadoch u vrcholových športovcov indikujeme akútnu operačnú liečbu.